Lauantaina 11.1., 18.1. ja 25.1. klo 15.00 (noin 2-3 h)
TEE-SE-ITSE KOKEILUPÄIVÄT 15-30 -vuotiaille
Perinneajoneuvorekisteri
Perinneajoneuvorekisteri on museaalisin perustein
koottava rekisteri museoajoneuvorekisterin rinnalla. Perinneajoneuvorekisteriin
ajoneuvot valitaan sen perusteella, mitä ne voivat kertoa Suomen
ajoneuvohistoriasta. Perinneajoneuvorekisteri luodaan tukemaan yksityisessä
omistuksessa olevien historialliselta ja museaaliselta arvoltaan suurten
ajoneuvojen säilymistä. Monet perinneajoneuvot ovat samaan aikaan
museoajoneuvoja, mutta läheskään kaikki museoajoneuvot eivät käy
perinneajoneuvoiksi.
Asiantuntijalautakunta teki ensimmäiset
ajoneuvovalinnat perinneajoneuvorekisteriin 31.8.2017. Ne edustavat Suomen
moottoriliikenteen varhaista historiaa ennen vuotta 1922. Vuonna 2018 perinneajoneuvorekisteri avautuu
myös vuosien 1922 ja 1944 välillä Suomessa käyttöönotetuille ajoneuvoille.
Hakemus
Lisätietoja perinneajoneuvorekisteristä löytyy http://www.mobilia.fi/kokoelmat/perinneajoneuvorekisteri
Lisätietoja valituista ajoneuvoista ja
valintaprosessista antaa amanuenssi Mikko Pentti, mikko.pentti@mobilia.fi
Rekisteriin hyväksyttävät ajoneuvot
Perinneajoneuvoksi nimitetään suomalaisen tieliikenteen kulttuurihistorian
kannalta merkittävää ajoneuvoa, joka on arvonsa mukaisesti taltioitu, kunnostettu,
jonka elinkaaresta on merkittävä osa dokumentoitu ja joka on arvonsa mukaisessa
käytössä ja säilytyksessä. Museokokoelmasta rekisteri poikkeaa, koska ajoneuvot
ovat omistajiensa hallinnassa ja käytössä. Rekisterin tavoitteena on kattaa
ajoneuvokannan eri ajanjaksot, ilmiöt ja ajoneuvotyypit.
Perinneajoneuvorekisteriin hyväksyttävän ajoneuvon
tulee täyttää seuraavat kriteerit:
·
Ajoneuvo on maahantuotu, valmistettu tai otettu
käyttöön Suomessa yli 30 vuotta sitten ja sitä on pääasiallisesti käytetty
Suomessa
·
Ajoneuvoluokitus Ajoneuvolain 2. luvun mukaan
·
Iän kohdalla voidaan tehdä erityistapauksissa
poikkeuksia, erityistapauksena voidaan käsitellä myös ajoneuvo, joka on ollut
suomalaisen omistuksessa, mutta käytössä ulkomailla
Lisäksi otetaan huomioon seuraavat kriteerit, joista
erillisessä rekisterihakemuksessa edellytetään esitettävän riittävät
selvitykset:
· Ajoneuvon
perustiedot
· Merkki,
malli ja valmistusvuosi
· Valmistaja
· Tyyppi ja
käyttötarkoitus
· Elinkaaren
historia (ajoneuvorekisterissä olevat tiedot)
· Tiedot
omistajista
· Historiaan
liittyvät valokuvat, piirustukset, maalaukset ja muut arkistolähteet
· Käyttöhistoria
· Kuvaus
ammatti-, yksityis- ja/tai kilpakäytössä
· Osuus
merkittäviin tapahtumiin, ilmiöihin tai henkilöihin
· Suullinen
perimätieto
· Muutokset
ja korjaukset
· Käyttötarkoituksen
muutokset
· Alkuperäiseen
ilmiasuun tai tekniikkaan tehdyt muutokset
· Korjaukset
· Ainutlaatuisuus
(rariteetti)
· Vastaavien
säilyneiden ajoneuvojen määrä Suomessa ja ulkomailla
· Edustavuus
· Mitä Suomen
historian ilmiötä ajoneuvo edustaa
· Nykykunto
· Kuvaus
Ajoneuvon kunnosta
· Ajokelpoisuus
· Asiantuntijalautakunnan
tekninen arvio
· Nykykäyttö
· Käyttötarkoitus
· Ajoneuvon
hoitosuunnitelma
· Säilytys
Toimitettujen tietojen perusteella arvioidaan
ajoneuvon paikallinen, kansallinen ja /tai kansainvälinen merkittävyys, lähde-
ja dokumentaatioarvo sekä edustavuus ja yhteiskunnallinen merkittävyys.
Arvioinnin perusteella rekisteriin hyväksyttävät ajoneuvot voidaan jakaa
Mobilian vahvistaman arvoluokitusjärjestelmän perusteella arvoluokkiin.
Luokitusta voidaan tarkistaa, jos ajoneuvoihin tehdään muutoksia.
Asiantuntijalautakunta tekee päätöksen ajoneuvon hyväksymisestä
tapauskohtaisesti. Mobilialla on tarvittaessa oikeus poistaa hyväksymiään
ajoneuvoja rekisteristä ajoneuvon omistajan niin halutessa tai ajoneuvon
tuhouduttua tai olennaisesti muututtua.
Asiantuntijalautakunta
Mobilia asettaa jäsenyhteisöjen esityksestä kolmeksi
vuodeksi kerrallaan perinneajoneuvorekisterin asiantuntijalautakunnan, joka
· tekee
esityksiä ajoneuvojen arvoluokittamiseksi ja hyväksymiseksi
perinneajoneuvorekisteriin
· antaa
lausuntoja harkinnanvaraisen kohteen säilymistä varmistavan taloudellisen tuen
myöntämiseksi
· suorittaa
muita Mobilian lautakunnalle osoittamia asiantuntijatehtäviä
Asiantuntijalautakuntaan kuuluu Mobilian nimeämä
puheenjohtaja ja sihteeri, sekä edustaja neljästätoista jäsenyhteisöstä: Autohistoriallisen Seuran jäsen
Asiantuntijalautakunnassa on Jussi
Muotiala, jussimuotiala(at)gmail.com ja varajäsen Hans Brummer.
Perinneajoneuvorekisterin tavoite
Perinneajoneuvorekisterin tarkoitus on varmistaa
Suomen tieliikenteen historian kannalta merkittäväksi luokiteltujen ajoneuvojen
säilyminen ja asianmukainen kunnostaminen. Tämä tapahtuu antamalla tunnustusta
tehdystä työstä suomalaisen ajoneuvoperinteen säilyttämisestä; palkitsemalla ja
tuottamalla mielihyvää ihmisille, jotka haluavat ylläpitää perinneajoneuvoja
Suomessa; antamalla ohjeita, neuvoja ja välittämällä kokemuksia, miten
ajoneuvot säilyttävät perinnearvonsa; lisäämällä tietoisuutta Suomen
ajoneuvohistoriasta sekä antamalla taloudellista tukea perinneajoneuvojen
säilyttämiseen.
Rekisteriä ylläpitää Tieliikennemuseo Mobilia
yhteistyössä Museoviraston ja ajoneuvohistoriallisten yhdistysten kanssa.
Päätöksen ajoneuvon hyväksymisestä rekisteriin tekee Mobilia
asiantuntijalautakunnan esityksen perusteella. Asiantuntijalautakuntaan
kuuluvat edustajat harrastajajärjestöistä ja alan viranomaisista.
Tieliikenteen esineellisen perinteen tallentamiseen
perinneajoneuvorekisteriin kuuluvat ajoneuvot liittyvät täydentäen alan
kansallista museokokoelmaa sekä määrällisesti, laadullisesti että
elämyksellisesti. Näin syntyy tallentamisen tietoarvon näkökulmasta
hierarkkinen järjestelmä, jossa valtakunnalliseen erikoismuseoon koottu
"kansallinen kokoelma" edustaa museaalista tasoa.
Perinneajoneuvorekisteri on valtakunnallinen museaalisin perustein koottu,
liikkuva ja elämyksellinen kokoelma. Muut harraste- ja museoajoneuvot ovat
elämyksellinen valikoima sekä Suomessa käytettyjä että uustuotuja ajoneuvoja.
Nykyään aineellisen perinteen tallentaminen on "tavarabulimian"
armoilla. Perinneajoneuvorekisteri ohjaa tallentamaan käytöstä poistuvaa
kalustoa suoraan liikenteestä. Rekisteri on ennalta luotava järjestelmä, jonka
avulla museologinen taltiointitavoite toteutuu, mutta karttuma on
hallittavissa.