Välkommen till Automobilhistoriska Sällskapets hemsidor.

ajoneuvokavalkadi_600x200.jpg

Automobilhistoriska Sällskapet - AHS är Finlands nästäldsta veteranbilsklubb som år 2014 firar sitt 50-års jubileum. Från att ha varit ett litet regionalt sällskap omfattar AHS idag hela landet och har närmare 400 medlemmar. En stor del av dem är svenskspråkiga, som bor i de sydliga kustområdena.

AHS värnar om fordons- och trafikhistorisk kultur. Detta kommer till uttryck i sällskapets omfattande aktiviteter såsom ett flertal årliga lopp, temakvällar, exkursioner, utställningar och utlandsresor.

AHS har av Trafikministeriet beviljats rätt att utföra museifordonsgranskningar och bevilja tillhörande certifikat.

AHS har egen klubbtidning ”Morjens”. För att bevaka och främja museibilsförordningens rättigheter för 30 år gamla fordon, deltar AHS tillsammans med andra nationella orgnisationer aktivt i en gemensam intressebevakningskommitte.

Vi välkomnar dig till AHS hemsidor och att bekanta dig med sällskapets omfattande verksamhet.